PRZYCZYNY POWSTANIA WAD TECHNOLOGICZNYCH
- Nieprzestrzeganie reżimu technologicznego.
- Niewłaściwa higiena pracy w lakierni.
- Zaniedbania higieniczne kabiny, osprzętu i otoczenia lakierni.
- Niewłaściwe produkty /mieszanie linii lakierniczych szczególnie różnych producentów/.
- Wadliwe produkty / nieodpowiednie, przeterminowane, zamrożone itp../.
PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD EKSPLOATACYJNYCH:
- Uszkodzenia mechaniczne.
- Wpływ środowiska naturalnego.
- Wpływ środowiska przemysłowego.
UTRATA PRZYCZEPNOŚCI / ŁUSZCZENIE SIĘ POWŁOKI
Wygląd:
Zła przyczepność powłoki do podłoża lub poszczególnych warstw powłoki do siebie (zła przyczepność między-powłokowa).
Powód:
Zanieczyszczenie podłoża (silikon, olej, wosk, woda, korozja, itp.). Niewłaściwy podkład, źle przygotowana powierzchnia, zbyt cienki podkład, zbyt duża grubość powłoki, zbyt krótki czas schnięcia międzywarstwy.
Zapobieganie:
Czysta powierzchnia, właściwy grunt i podkład, nakładać właściwą grubość powłok, właściwy czas schnięcia międzywarstwami.
Naprawa:
Usunąć powłokę z obszaru nieco większego niż ten z występującą wadą. Polakierować powtórnie. Spękanie powłoki
SPĘKANIE POWŁOKI
Wygląd:
Pęknięcia o różnym charakterze, długości iszerokości bezpośrednio w emaliinawierzchniowej.
Powód:
Nagła zmiana temperatury (szok termiczny)i warunków otoczenia w trakcieszlifowania powłoki. Nadmierna ilość utwardzacza.
Zapobieganie:
Unikać nagłych zmian warunków otoczenia.Szlifować ścierniwem o odpowiedniejgradacji, stosować odpowiednie podkłady igrunty oraz zachowywać proporcjemieszania.
Naprawa:
Przeszlifować i następnie nałożyć wszystkie. Produkty zgodnie z zaleceniami do odpowiedniej powierzchni.
POROWATOŚĆ
Wygląd:
Zmiany w powłoce w postaci ukłuć szpilką różnej wielkości, kształtów i rozmieszczenia widoczne na powłoce lakierowej.
Powód:
- Stosowanie przeterminowanych pigmentów.
- Dodawanie niewłaściwych rozcieńczalników
- Przekroczony czas życia mieszanki.
- Lakier niedostatecznie wymieszany.
Zapobieganie:v
Nakładać mat.lakiernicze zgodnie z danymi technologicznymi. Nie przekraczać czasu życia mieszanki. Dokładnie mieszać lakier przed nałożeniem.
Naprawa:
W przypadku niewielkich zmian szlifować ścierniwem P1200 i polerować pastą.
Przy dużych zmianach usunąć powłokę i pokryć od nowa.
ODGOTOWANIE POWŁOKI (gazowanie)
Wygląd:
Pęcherzyki rozpuszczalnika lub powietrza, które zostały zamknięte w powłoce lakierów.
Powód:
Nakładane zbyt grube warstwy. Wysoka temperatura suszenia. Niewłaściwy rozcieńcz. Za krótki czas odparowania międzywarstwy. Niewłaściwy czas wygrzewania warstw.
Zapobieganie:
Stosować właściwy rozcieńczalnik dla danej temperatury. Stosować produkty zgodnie z instrukcją technologiczną.
Naprawa:
Niewielką powierzchnię przeszlifować P1200 i odpolerować. Jeśli wada występuje na dużej powierzchni usunąć i pokryć od nowa.
KRATERY ZAMKNIĘTE (rybie oczka)
Wygląd:
Małe kratery w postaci zagłębień w powłoce.
Powód:
Olej, tłuszcze, woski, silikony pozostawione przy oczyszczaniu powierzchni przed lakier. Zanieczyszczona aparatura natryskowa. Zanieczyszczona instalacja pneumatyczna, rozruch silników ZS w pobliżu kabiny, talki, brylantyny na włosach itp..
Zapobieganie:
Oczyszczać dokładnie przed lakierowaniem. Nie używać produktów silikonowych w kab. Dbać o czystość sprężarki i instalacji.
Naprawa:
Zeszlifować zanieczyszczony obszar, pokryć od nowa.
KRATERY OTWARTE
Wygląd:
Małe kratery w postaci otwartych zagłębień w powłoce.
Powód:
Zbyt grube warstwy poszczególnych produktów.
Zbyt krótki czas schnięcia między warstwami.
Zapobieganie:
Stosować właściwe grubości nakładanych produktów. Przestrzegać właściwych czasów schnięcia
Warstwy dla danego rodzaju produktu.
Naprawa:
Zeszlifować obszar z wadami i pokryć od nowa.
ZAPYLENIE (WTRĄCENIA)
Wygląd:
Naniesione na powłokę wraz z lakierem zanieczyszczenia różnych rozmiarów znajdujących się w urządzeniach lub powietrzu (Vennturi).
Powód:
Źle oczyszczona powierzchnia po szlifow.
Zabrudzone narzędzia i odzież.
Zabrudzone filtry i instalacja.
Zapobieganie:
Utrzymanie absolutnej czystości urządzeń i odzieży. Zachowanie czystości elementów do lakierowania.
Naprawa:
Zabrudzone miejsca przeszlifować P1200 i polerować pastą. Większe zapylenia muszą być zeszlifowane i polakierowane od nowa.
PLAMY WODNE
Wygląd:
Zaokrąglone plamy wodne pojawiające się na powierzchni lakieru.
Powód:
Przedostanie się zanieczyszczeń wodnych do powłoki, np. bezpośrednio z instalacji lub aparatury. Przy dużej wilgotności względnej kondensacja pary na zimnych elementach (nie wygrzanych).
Zapobieganie:
- Przestrzegać właściwego czasu schnięcia.
- Elementy zimne wygrzać i osuszyć.
Naprawa:
Dokładnie przetrzeć wilgotne miejsca, polerować pastą. Jeśli to nie przynosi spodziewanych efektów przeszlifować P800 i nanieść powłokę renowacyjną.
OSIADANIE POWŁOKI (utrata połysku)
Wygląd:
Powierzchnia zewnętrzna ściągnięta z jednoczesną utrata połysku.
Powód:
- Nakładanie warstwy nawierzchniowej zanim nastąpiło usieciowanie podkładu.Zbyt gruba warstwa lakieru nawierzchniowego.
- Niewłaściwy podkład.
- Niewłaściwy rozcieńczalnik,
- utwardzacz
- dodatki.
Zapobieganie:
Przestrzegać proporcji mieszania, aplikacji, odparowania,suszenia,grubości warstw itd.
Naprawa:
Zmatować i polerować pastą polerską.
Przy dużym stopniu osiadania zeszlifować i odbudować powłokę lakierniczą.
ZACIEKI
Wygląd:
Nadmierna ilość lakieru, która spływa pionowo po lakierowanej powierzchni.
Powód:
- Zbyt duża dysza pistoletu.
- Technika natrysku nie dobrana do materiału.
- Warstwy nakładane zbyt szybko po sobie.
- Za krótki czas odparowania.
- Niewłaściwa lepkość.
- Rozcieńczalnik lub utwardzacz za „wolny”.
Zapobieganie:
Stosować właściwe dysze, rozcieńczalniki, utwardzacze i lepkość do danego produktu.
Naprawa:
Małe zacieki usunąć przez szlifowanie P1000-1200 i polerować pastą polerską.
W przypadku dużych zacieków należy zdjąć całe powłoki i nałożyć od nowa.
MARSZCZENIE SIĘ POWŁOKI
Wygląd:
Nieregularne zmiany w postaci sfałdowanej powierzchni lakieru. Zagłębienia schnące szybciej i wzniesienia, które jeszcze nie są suche. Tylko w lakierach syntetycznych utwardzanych przez utlenianie.
Powód:
Syntetyczny lakier nawierzchniowy nałożony zbyt grubą warstwą.Niewłaściwie dobrane suszenie, np. bardzo wysoka temp.
Zapobieganie:
Nakładać warstwę lakieru o właściwej grubości i suszyć stosownie do wymagań wymalowania.
Naprawa:
Najczęściej należy zdjąć warstwę i nałożyć od nowa. (Ewentualnie szlifowanie P800-1200 i polerowanie pastą)
KOROZJA (rdza)
Wygląd:
Podłoże skorodowane powoduje powstawanie nieregularnych bąbli (pęcherzy) z wykwitami rdzy na powierzchnię lakieru.
Powód:
- Wilgoć i zanieczyszczenia gołego metalu.
- Przed lakierowaniem nie usunięta rdza.
- Nie oczyszczony metal z soli, tłuszczów itp.
- Wtórny efekt kraterów otwartych i/lub gazowania powłoki.
Zapobieganie:
- Dokładnie oczyszczać, zmywać i osuszać powierzchnie do lakierowania.
- Przestrzegać technologii.
Naprawa:
Zdjąć powłokę do metalu, oczyścić zmyć, osuszyć i pokryć od nowa.
PĘCZNIENIE POWŁOKI (warzenie)
Wygląd:
Pęcznienie i podnoszenie się warstw poprzednich w trakcie nakładania następnych warstw lub w trakcie suszenia.
Powód:
W metodzie „mokre na mokre” za wcześnie nałożona następna warstwa w trakcie polimeryzacji poprzedniej.
Stosowanie warstw kolejnych na innych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach.
Zapobieganie:
Stosować właściwe czasy schnięcia między warstwami. Właściwe materiały tej samej linii. Stosować odpowiednie grubości warstw.
Naprawa:
Powłokę dotkniętą wadą zeszlifować i nałożyć od nowa.
PĘCHERZENIE POWŁOKI
Wygląd:
Pojedyncze lub wielokrotne bąble rozmaitych form, rozmiarów, gęstości, rozłożenia, znajdujące się na powierzchni lakieru nawierzchniowego.
Powód:
- Zanieczyszczenie powierzchni od zabrudzonej wody używanej do szlifowania.
- Nie odfiltrowane pyłki.
- Mokre szlifowanie szpachli poliestrowej bez zachowania czasu odparowania wody.
- Nieodpowiednia grubość powłoki.
- Za krótkie czasy schnięcia.
Zapobieganie:
Przed lakierowaniem zmyć detergentem, spłukać wodą i wysuszyć.
Nakładać powłoki odpowiedniej grubości i odparować/suszyć.
NAPRAWA:
Usunąć powłokę z pęcherzami, nałożyć podkład i lakier nawierzchniowy.
SKÓRKA POMARAŃCZY
Wygląd:
Powłoka nie jest „gładka” tylko pokryta drobnymi wgłębieniami, co daje efekt „skórki pomarańczy”.
Powód:
- Za daleko pistolet w trakcie natrysku.
- Za niskie ciśnienie natrysku.
- Zbyt wysoka lepkość lakieru lub za szybki rozcieńczalnik.
- Niewłaściwa temp natrysku lub powierzchni.
- Zbyt silny nadmuch przy suszeniu.
Zapobieganie: Stosować właściwe techniki i parametry natrysku oraz parametry reologiczne lakieru.
Naprawa:
Niewielkie defekty przeszlifować P1200-1500 i polerować pastą polerską.
Duże defekty zeszlifować P800 i pokryć od nowa.