PRZYCZYNY POWSTANIA WAD TECHNOLOGICZNYCH

 

  • Nieprzestrzeganie reżimu technologicznego.
  • Niewłaściwa higiena pracy w lakierni.
  • Zaniedbania higieniczne kabiny, osprzętu i otoczenia lakierni.
  • Niewłaściwe produkty /mieszanie linii lakierniczych szczególnie różnych producentów/.
  • Wadliwe produkty / nieodpowiednie, przeterminowane, zamrożone itp../.

 

PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD EKSPLOATACYJNYCH:

 

  • Uszkodzenia mechaniczne.
  • Wpływ środowiska naturalnego.
  • Wpływ środowiska przemysłowego.

UTRATA PRZYCZEPNOŚCI / ŁUSZCZENIE SIĘ POWŁOKI

Wygląd:

Zła przyczepność powłoki do podłoża lub poszczególnych warstw powłoki do siebie (zła przyczepność między-powłokowa).

Powód:

Zanieczyszczenie podłoża (silikon, olej, wosk, woda, korozja, itp.). Niewłaściwy podkład, źle przygotowana powierzchnia, zbyt cienki podkład, zbyt duża grubość powłoki, zbyt krótki czas schnięcia międzywarstwy.

Zapobieganie:

Czysta powierzchnia, właściwy grunt i podkład, nakładać właściwą grubość powłok, właściwy czas schnięcia międzywarstwami.

Naprawa:

Usunąć powłokę z obszaru nieco większego niż ten z występującą wadą. Polakierować powtórnie. Spękanie powłoki

SPĘKANIE POWŁOKI

Wygląd:

Pęknięcia o różnym charakterze, długości iszerokości bezpośrednio w emaliinawierzchniowej.

Powód:

Nagła zmiana temperatury (szok termiczny)i warunków otoczenia w trakcieszlifowania powłoki. Nadmierna ilość utwardzacza.

Zapobieganie:

Unikać nagłych zmian warunków otoczenia.Szlifować ścierniwem o odpowiedniejgradacji, stosować odpowiednie podkłady igrunty oraz zachowywać proporcjemieszania.

Naprawa:

Przeszlifować i następnie nałożyć wszystkieProdukty zgodnie z zaleceniami do odpowiedniej powierzchni.

POROWATOŚĆ

Wygląd: 

Zmiany w powłoce w postaci ukłuć szpilką różnej wielkości, kształtów i rozmieszczenia widoczne na powłoce lakierowej. 

Powód: 

  • Stosowanie przeterminowanych pigmentów.
  • Dodawanie niewłaściwych rozcieńczalników
  • Przekroczony czas życia mieszanki.
  • Lakier niedostatecznie wymieszany.

Zapobieganie:v

Nakładać mat.lakiernicze zgodnie z danymi technologicznymi. Nie przekraczać czasu życia mieszanki. Dokładnie mieszać lakier przed nałożeniem.

Naprawa:

W przypadku niewielkich zmian szlifować ścierniwem P1200 i polerować pastą.

Przy dużych zmianach usunąć powłokę i pokryć od nowa.

ODGOTOWANIE POWŁOKI (gazowanie)

Wygląd:

Pęcherzyki rozpuszczalnika lub powietrza, które zostały zamknięte w powłoce lakierów.

Powód:

Nakładane zbyt grube warstwy. Wysoka temperatura suszenia. Niewłaściwy rozcieńcz. Za krótki czas odparowania międzywarstwy. Niewłaściwy czas wygrzewania warstw.

Zapobieganie:

Stosować właściwy rozcieńczalnik dla danej temperatury. Stosować produkty zgodnie z instrukcją technologiczną.

Naprawa:

Niewielką powierzchnię przeszlifować P1200 i odpolerować. Jeśli wada występuje na dużej powierzchni usunąć i pokryć od nowa.

KRATERY ZAMKNIĘTE (rybie oczka)

Wygląd:

Małe kratery w postaci zagłębień w powłoce.

Powód:

Olej, tłuszcze, woski, silikony pozostawione przy oczyszczaniu powierzchni przed lakier. Zanieczyszczona aparatura natryskowa. Zanieczyszczona instalacja pneumatyczna, rozruch silników ZS w pobliżu kabiny, talki, brylantyny na włosach itp..

Zapobieganie:

Oczyszczać dokładnie przed lakierowaniem. Nie używać produktów silikonowych w kab. Dbać o czystość sprężarki i instalacji.

Naprawa:

Zeszlifować zanieczyszczony obszar, pokryć od nowa.

KRATERY OTWARTE

Wygląd:

Małe kratery w postaci otwartych zagłębień w powłoce.

Powód:

Zbyt grube warstwy poszczególnych produktów.

Zbyt krótki czas schnięcia między warstwami.

Zapobieganie:

Stosować właściwe grubości nakładanych produktów. Przestrzegać właściwych czasów schnięcia

Warstwy dla danego rodzaju produktu.

Naprawa:

Zeszlifować obszar z wadami i pokryć od nowa.

ZAPYLENIE (WTRĄCENIA)

Wygląd:

Naniesione na powłokę wraz z lakierem zanieczyszczenia różnych rozmiarów znajdujących się w urządzeniach lub powietrzu (Vennturi).

Powód:

Źle oczyszczona powierzchnia po szlifow.

Zabrudzone narzędzia i odzież.

Zabrudzone filtry i instalacja.

Zapobieganie:

Utrzymanie absolutnej czystości urządzeń i odzieży. Zachowanie czystości elementów do lakierowania.

Naprawa:

Zabrudzone miejsca przeszlifować P1200 i polerować pastą. Większe zapylenia muszą być zeszlifowane i polakierowane od nowa.

PLAMY WODNE

Wygląd:

Zaokrąglone plamy wodne pojawiające się na powierzchni lakieru.

Powód:

Przedostanie się zanieczyszczeń wodnych do powłoki, np. bezpośrednio z instalacji lub aparatury. Przy dużej wilgotności względnej kondensacja pary na zimnych elementach (nie wygrzanych).

Zapobieganie:

  • Przestrzegać właściwego czasu schnięcia.
  • Elementy zimne wygrzać i osuszyć.

Naprawa:

Dokładnie przetrzeć wilgotne miejsca, polerować pastą. Jeśli to nie przynosi spodziewanych efektów przeszlifować P800 i nanieść powłokę renowacyjną.

OSIADANIE POWŁOKI (utrata połysku)

Wygląd:

Powierzchnia zewnętrzna ściągnięta z jednoczesną utrata połysku.

Powód:

  • Nakładanie warstwy nawierzchniowej zanim nastąpiło usieciowanie podkładu.Zbyt gruba warstwa lakieru nawierzchniowego.
  • Niewłaściwy podkład.
  • Niewłaściwy rozcieńczalnik,
  • utwardzacz
  • dodatki.

Zapobieganie:

Przestrzegać proporcji mieszania, aplikacji, odparowania,suszenia,grubości warstw itd.

Naprawa:

Zmatować i polerować pastą polerską.

Przy dużym stopniu osiadania zeszlifować i odbudować powłokę lakierniczą.

ZACIEKI

Wygląd:

Nadmierna ilość lakieru, która spływa pionowo po lakierowanej powierzchni.

Powód:

  • Zbyt duża dysza pistoletu.
  • Technika natrysku nie dobrana do materiału.
  • Warstwy nakładane zbyt szybko po sobie.
  • Za krótki czas odparowania.
  • Niewłaściwa lepkość.
  • Rozcieńczalnik lub utwardzacz za „wolny”.

Zapobieganie:

Stosować właściwe dysze, rozcieńczalniki, utwardzacze i lepkość do danego produktu.

Naprawa:

Małe zacieki usunąć przez szlifowanie P1000-1200 i polerować pastą polerską.

W przypadku dużych zacieków należy zdjąć całe powłoki i nałożyć od nowa.

MARSZCZENIE SIĘ POWŁOKI

Wygląd:

Nieregularne zmiany w postaci sfałdowanej powierzchni lakieru. Zagłębienia schnące szybciej i wzniesienia, które jeszcze nie są suche. Tylko w lakierach syntetycznych utwardzanych przez utlenianie.

Powód:

Syntetyczny lakier nawierzchniowy nałożony zbyt grubą warstwą.Niewłaściwie dobrane suszenie, np. bardzo wysoka temp.

Zapobieganie:

Nakładać warstwę lakieru o właściwej grubości i suszyć stosownie do wymagań wymalowania.

Naprawa:
Najczęściej należy zdjąć warstwę i nałożyć od nowa. (Ewentualnie szlifowanie P800-1200 i polerowanie pastą)

KOROZJA (rdza)

Wygląd:

Podłoże skorodowane powoduje powstawanie nieregularnych bąbli (pęcherzy) z wykwitami rdzy na powierzchnię lakieru.

Powód:

  • Wilgoć i zanieczyszczenia gołego metalu.
  • Przed lakierowaniem nie usunięta rdza.
  • Nie oczyszczony metal z soli, tłuszczów itp.
  • Wtórny efekt kraterów otwartych i/lub gazowania powłoki.

Zapobieganie:

  • Dokładnie oczyszczać, zmywać i osuszać powierzchnie do lakierowania.
  • Przestrzegać technologii.

Naprawa:

Zdjąć powłokę do metalu, oczyścić zmyć, osuszyć i pokryć od nowa.

PĘCZNIENIE POWŁOKI (warzenie)

Wygląd:

Pęcznienie i podnoszenie się warstw poprzednich w trakcie nakładania następnych warstw lub w trakcie suszenia.

Powód:

W metodzie „mokre na mokre” za wcześnie nałożona następna warstwa w trakcie polimeryzacji poprzedniej.

Stosowanie warstw kolejnych na innych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach.

Zapobieganie:

Stosować właściwe czasy schnięcia między warstwami. Właściwe materiały tej samej linii. Stosować odpowiednie grubości warstw.

Naprawa:

Powłokę dotkniętą wadą zeszlifować i nałożyć od nowa.

PĘCHERZENIE POWŁOKI

Wygląd:

Pojedyncze lub wielokrotne bąble rozmaitych form, rozmiarów, gęstości, rozłożenia, znajdujące się na powierzchni lakieru nawierzchniowego.

Powód:

  • Zanieczyszczenie powierzchni od zabrudzonej wody używanej do szlifowania.
  • Nie odfiltrowane pyłki.
  • Mokre szlifowanie szpachli poliestrowej bez zachowania czasu odparowania wody.
  • Nieodpowiednia grubość powłoki.
  • Za krótkie czasy schnięcia.

Zapobieganie:

Przed lakierowaniem zmyć detergentem, spłukać wodą i wysuszyć.

Nakładać powłoki odpowiedniej grubości i odparować/suszyć.

NAPRAWA:

Usunąć powłokę z pęcherzami, nałożyć podkład i lakier nawierzchniowy.

SKÓRKA POMARAŃCZY

Wygląd:

Powłoka nie jest „gładka” tylko pokryta drobnymi wgłębieniami, co daje efekt „skórki pomarańczy”.

Powód:

  • Za daleko pistolet w trakcie natrysku.
  • Za niskie ciśnienie natrysku.
  • Zbyt wysoka lepkość lakieru lub za szybki rozcieńczalnik.
  • Niewłaściwa temp natrysku lub powierzchni.
  • Zbyt silny nadmuch przy suszeniu.

Zapobieganie: Stosować właściwe techniki i parametry natrysku oraz parametry reologiczne lakieru.

Naprawa: 

Niewielkie defekty przeszlifować P1200-1500 i polerować pastą polerską.

Duże defekty zeszlifować P800 i pokryć od nowa.